Stolthet och Fördom

Jag kan vara en kvinna med starka ¨åsikter om saker och ting. När jag väl bestämt mig för min synpunkt brukar jag väldigt envist hålla fast vid den.
Jag säger inte att jag alltid har rätt, eller att jag är väldigt smart utan bara att jag är envis av satan.
Min Stolthet håller mig fast vid mångta Fördomar.
Men ibland får man helt enkelt stoppa svansen mellan benen och erkänna att man har fel, att någon annan är smartare än en själv.
Det är bra att ha starka åsikter men det är ännu bättre om man kan kasta iväg sina Fördomar och se allt i ett nytt ljus, som om man ser det för första gången. Om man kunde glömma alla sina Fördomar och ge allt en ny chans så skulle denna världen vara ett mycket trevligare ställe och alla skulle få en chans för den de är och inte bli dömd på förhand för sitt utseende eller sina kläder, eller vilka man är släkt eller vänner med.

Mitt påsklöfte ska bli att jag ska försöka så på allt med ett barns ögon och ge alla en rättvis chans.
Jag kan bara hoppas att fler kanske tar efter detta råd och gör desamma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0